05
08.2020
Sprzedaż lub zakup nieruchomości, ustanowienie rozdzielności majątkowej, dziedziczenie – wszystkie te czynności mogą wymagać wizyty u notariusza. W jaki sposób się zachować? Jakie dokumenty warto przygotować? Czym lepiej nie dać się zaskoczyć? Na te pytania odpowiada Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o. - portal www.saveinvest.pl.

Czym jest akt notarialny?

Akt notarialny to dokument urzędowy, który potwierdza dokonanie określonej czynności prawnej. Sam w sobie nie wywiera żadnych skutków. Istotne jest to, co jest jego elementem. W akcie notarialnym może mieścić się na przykład oświadczenie współmałżonków o ustanowieniu rozdzielności majątkowej albo umowa sprzedaży nieruchomości. Forma aktu notarialnego daje większą pewność i zaufanie, że dokonana czynność jest ważna i odniesie zamierzony skutek. W odróżnieniu od zwykłych umów pisemnych trudno jest podważyć dokument, jakim jest akt notarialny – zaznacza Bartłomiej Kuźniar.

Jakie dokumenty warto przygotować?

Oczywiście istnieją akty notarialne, które bazują tylko i wyłącznie na oświadczeniu stron. W ten sposób można na przykład udzielić komuś pełnomocnictwa ogólnego albo pełnomocnictwa do określonej czynności, a także zdecydować o ustanowieniu rozdzielności majątkowej. Większość aktów notarialnych rodzi jednak dalej idące skutki. Aby możliwe było jego sporządzenie konieczne jest zatem przedłożenie stosownych dokumentów. Te dokumenty powinny zostać okazane notariuszowi przed podpisaniem aktu notarialnego. Kancelaria notarialna po zapoznaniu się z dokumentacją może też poprosić o dodatkowe zaświadczenia lub dokumenty.

Sprzedaż nieruchomości – jakie dokumenty?

Jednym z najczęstszych powodów wizyty u notariusza jest zakup lub sprzedaż nieruchomości. Umowę sprzedaży domu, mieszkania lub gruntu można zawrzeć tylko i wyłącznie w tej formie. Zwykła forma pisemna albo co gorsze – forma ustna – spowoduje nieważność takiej czynności prawnej. Aby skutecznie przenieść własność nieruchomości na inną osobę potrzeba szeregu dokumentów. Po pierwsze istotne jest podanie notariuszowi numeru księgi wieczystej. Po drugie należy przedłożyć akt zakupu lub nabycia nieruchomości. Po trzecie trzeba uzyskać zaświadczenie ze spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej o braku zaległych zobowiązań. Po czwarte natomiast zaświadczenie z urzędu gminy potwierdzające, że w danym lokalu nikt nie jest zameldowany. Oczywiście wymienione dokumenty to tylko baza. Notariusz może poprosić o różne dodatkowe zaświadczenia i dokumenty.

Wizyta o notariusza – jak to wygląda?

Warto też wspomnieć o tym jak wygląda taka wizyta u notariusza. Strony umowy lub osoby zamierzające złożyć określone oświadczenie woli przychodzą razem do notariusza. Ten ma już z reguły przygotowany akt do podpisu. Wszyscy uczestnicy otrzymują własny egzemplarz do przeczytania, a notariusz dokonuje odczytu na głos. Jeżeli wszystkie dane się zgadzają i strony nie mają żadnych zastrzeżeń dochodzi do podpisania aktu. Należy złożyć podpis na wszystkich otrzymanych egzemplarzach. Strony mogą zdecydować ile odpisów aktu potrzebują. Za dokonane czynności notariusz pobierze stosowną opłatę.

Na co warto uważać?

Notariusz mogą zdarzyć się błędy. Warto zatem starannie zweryfikować wszystkie wyszczególnione w akcie notarialnym informacje. Szczególną uwagę należy przyłożyć do imion, nazwisk, numerów dokumentów, a także wyszczególnionych w akcie kwot. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnych problemów w przyszłości – stwierdza Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o.

 

Bartłomiej Kuźniar

Koordynator Projektów Inwestycyjnych | Saveinvest Sp. z o.o.

www.saveinvest.pl

Podobne artykuły:

Kontakt

Dowiedz się więcej

+48 888 800 800

Skontaktujemy sie z Tobą w ciągu 48h

Po zapoznaniu się z obowiązkiem informacyjnym zawierającym zasady i cele przetwarzania danych przez Saveinvest sp. z o.o. Informacja o administratorze
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Saveinvest sp. z o.o. (KRS: 0000427274) w zakresie niezbędnym do oferowania nieruchomości.
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Saveinvest sp. z o.o (KRS: 0000427274) za pomocą środków komunikacji elektronicznej ofert handlowych dotyczących nieruchomości, w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Wyrażam zgodę na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych (np. telefon), w rozumieniu z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, przez Saveinvest sp. z o.o. (KRS: 0000427274) w zakresie niezbędnym do oferowania nieruchomości.
  • Z nami inwestujesz pasywnie - to grunt pracuje dla Ciebie bez względu co robisz i gdzie odpoczywasz.
  • Dzięki naszemu wieloletniemu doświadczeniu doradzimy Ci najkorzystniejszą strategię przynoszącą realny zysk.
  • Stajesz się pełnoprawnym właścicielem zakupionych gruntów od samego początku procesu inwestycyjnego.

Kontakt

Dowiedz się więcej

+48 888 800 800

Skontaktujemy sie z Tobą w ciągu 48h

Po zapoznaniu się z obowiązkiem informacyjnym zawierającym zasady i cele przetwarzania danych przez Saveinvest sp. z o.o. Informacja o administratorze
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Saveinvest sp. z o.o. (KRS: 0000427274) w zakresie niezbędnym do oferowania nieruchomości.
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Saveinvest sp. z o.o (KRS: 0000427274) za pomocą środków komunikacji elektronicznej ofert handlowych dotyczących nieruchomości, w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Wyrażam zgodę na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych (np. telefon), w rozumieniu z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, przez Saveinvest sp. z o.o. (KRS: 0000427274) w zakresie niezbędnym do oferowania nieruchomości.